torsdag den 1. marts 2012

Sulten efter en rundtur på Facebook?

Ugens indlæg handler om mad - på de sociale medier og apps! Onsdag morgen var konsulent og forfatter inden for digital kommunikation Peter Svarre i Go' Morgen Danmark og fortælle omkring mad-apps, og jeg blev især ret hooked på app'en Our Grocery. Du kan se klippet her.
Vil du spare lidt tid, når der skal handles ind, så skal du hente app'en Our Grocery. Det smarte er, at man kan dele denne app (om det er som par eller derimod to venner, der bor sammen), og begge kan så tilføje produkter til den virtuelle indkøbsliste under dagen, så manden/konen/roomien husker det hele, når der skal købes ind om aftenen. Er man endda ude og handle ind begge to, så kan man splitte sig op i butikken og så undervejs krydse af på app'en. Krydser man af uden for mælk, når man står i den ene ende af Bilka, så ser den anden det med det samme på sin app og behøver ikke længere bekymre sig om mælk. På den måde sparer man en masse tid, og i stedet er der nu dømt kvalitetstid i det lille hjem.
Vil man gerne gå et skridt videre, så er der app'en Foodplanner, hvor familien kan dele app'en imellem sig, og således ved ungerne, hvornår det er sjovest at spise hjemme. Står der broccoli-frikadellerne ud fra mandag, så er det måske ikke så indbydende...
De mange apps på vores smartphones forsimpler altså vores liv - det er i hvert fald hensigten - men det er nu ikke kun de mange apps, som kan udvide vores horisonter og være tidsbesparende. Hvor mange gange er man ikke faldet over venner, som fremtryller lækre retter og efterfølgende smider et billede på Facebook? Jeg indrømmer blankt, at jeg selv kan finde på både at gøre det på Facebook, Twitter og G+, men en ting er, at jeg gerne vil vise, at jeg har det hyggeligt lige i dette øjeblik, noget andet er dog, hvad mine venner så får ud af dette post!
Min intention med at uploade et billede er at understrege herlighederne, jeg sidder i lige nu men samtidig også synliggøre denne rets delikatesser - eller måske endda besynderligheder. Min grandkusine postede forleden et billede med blomkålsmos, og jeg tog mig selv i at tænke, at det da egentlig lød ret lækkert. Og gad vide, hvordan man mon lavede det? 
Der er mange måder at blive inspireret til at lave mad på, og jeg erkender blankt, at jeg også holder meget af at slå op i en kogebog eller bare lade kreativiteten sejre, MEN det er nu også skønt at lade sig inspirere af andre ved at bevæge sig rundt enten på apps eller sociale medier.
Jeg faldt forleden over denne artikel omkring mad på de sociale medier, som endnu engang bekræftede mig i de sociale mediers indtog i privat sfæren. Om det så er negativt eller positivt - det må være op til individet selv! Jeg kan kun hylde denne virtuelle dele-kultur.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar