lørdag den 17. marts 2012

X Factor – kan man som virksomhed lære noget af DR?

Seertallet til X Factor er tårnhøjt hver fredag, og til trods for at underholdningsprogrammet Voice på TV2 forsøgte at give lidt modstand, så fremgår det tydeligt af tallene, at X Factor entydigt er et af danskernes yndlingsprogrammer. 

Sidste år var jeg selv med til at søsætte programmet på de sociale medier. Allerede året før havde jeg forsøgt at få programmet ind på de digitale platforme, men man var skeptisk på DR og lidt nervøs for, hvad det kunne føre med sig. Kunne man håndtere denne massive platform, og samtidig holde en god dialog med de mange brugere. Vi fik det til at fungere sidste år, og selv om jeg ikke længere sidder med på pinden, så er det kun fantastisk at følge den fremgang, som vi var med til at starte på de sociale medier.

Twitter
Det er selvfølgelig overordnet de inkarnerede fans, som følger X Factor, og som samtidig er proaktive på Facebook-pagen samt Twitter, men hold da op hvor får de også meget igen. X Factors Twitter-profil har små 2000 followers, og man kan fx hele fredagen se billeder fra kulissen, høre hvad der sker i studiet eller få styr på, hvordan afstemningen foregår. Samtidig sørger DR for at stille direkte spørgsmål derinde. Det hele samles under hashtagget '#xfactordk'. Snakken er især meget intens under selve programmet fra kl. 20 til 22, hvor de mange followers har en livlig debat. Kendisser som Anders Breinholt ytrer sig om, hvem han stemmer på, men samtidig er det også den almindelige gængse dansker, som giver sin mening til kende. Twitters grundlæggende konceptet - cut through - bevirker, at alle er nødsaget at skære ind til benet, og indholdet er derfor kort og præcist.

Facebook
Samme strategi fungerer også rigtig godt på X Factors page på Facebook. Da Morten Benjamin fredag aften blev stemt ud af semifinalen, lagde DR kort tid efter artiklen ud om, at finalisterne til finalen nu var fundet. Allerede efter to min havde linket fået 50 likes og adskillige kommentarer, hvilket tydeligt vidner om, at interessen for X Factor både er der på TV og de sociale medier. Samme artikel har i skrivende stund 225 unikke likes og 369 kommentarer.


Hvad kan man som virksomhed (lille som stor) lære af X Factor? 
Gå i øjenhøjde med din målgruppe. Snak til dem, som de vil snakkes til. Sørg for at vær offensiv, men også deffensiv – altså vis brugerne/dine followers, at I både vil vise, hvad der sker bag de lukkede døre (uden at røbe koncernhemmeligheder) men samtidig også går i direkte dialog med dem.
Man skal dog som virksomhed samtidig huske essensen for at skabe dette univers, når man åbner for omverden på de digitale platforme. Det tager tid at sætte sig ind i, hvor ens målgruppe befinder sig og således finde ud af, hvilket medie man skal bruge sit krudt på. Og efterfølgende – som er den vigtigste del – forstå, at det tager tid at skabe dette univers. Og det stopper ALDRIG! Skruer du ned for aktiviteten derinde, så mærker dine brugere det med det samme. Find en god vej for din virksomhed, hvor I kan følge med. Læg en strategi! Men tro ikke, at det er nok at lave en page på Facebook, og at folk så selv finder jer derinde. Pagen deles kun videre, fordi du er aktiv, eller ved at du har fået dine brugere til at være aktive. Laver du en page, så gør det helhjertet, ellers er det ikke besværet værd. Og husk på, falder en potentiel kunde over din page på Facebook, men med det samme ser, at du ikke er aktiv, så fremstår du uprofessionel.

Vil du på de sociale medier, så gør det med maner – ellers lad være!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar