fredag den 17. februar 2012

Blue - hot or not?

Da jeg i sommer fik ny iPhone og skulle lægge mine apps op, opdagede jeg, at størstedelen af mine apps var blå. 
Facebook er blå! LinkedIn er blå! Twitter er blå! Min mail er blå! App-storen er blå! Osv...
Hvorfor?
Jeg har sidenhed ikke gravet yderligere i min opdagelse, før i dag - en søndag eftermiddag med sneen, der daler ned uden for. Blå er, som de fleste jo nok ved, en af de primære farver. So far, so good.. Og foruden at farven blå giver mig association til Nykredit og sangen Breathe me fra deres utallige reklamer, så skal der ikke den store søgning på nettet til, før jeg får et svar - som jeg jo egentlig nok godt kendte i forvejen. Wiki'en skriver, at farven står for udtryk, kommunikation, kreativitet og spiritualitet, hvilket giver god mening i forhold til at appellere til brugerne om at anvende præcis denne app.
Som billedet af min egen iPhone illustrerer, så er de blå apps dominerende. Selvfølgelig har jeg selv kunne vælge mine apps, men i forhold til at ideen med en smartphone er let tilgængelighed til nettet og sine bekendte, så formoder jeg, at de fleste nok har foretaget nogenlunde samme valg af apps til deres smartphone som jeg.
Jeg kunne vælge ikke at gruppere mine apps, og i stedet sprede dem ud over flere sider. På den måde burde der være et større miskmask af farver. Men da mine primære apps er blå: mail, Facebook og Twitter, så ville siden fortsat være dækket af blå apps.
Farven blå har altså indtaget vores apps, og jeg kan da kun tilslutte mig wiki'ens beskrivelse om, at den har en god kommunikativ effekt og ikke desto mindre giver et meget roligt billede.  
Blå - eller tør man satse på andet?
Hvad skal man så vælge, hvis man skal lave en app til sin virksomhed? Vil man tilslutte sig farven blå med reference til Facebook og Twitter, eller vil man derimod gå egne veje og bryde med en farvestrålende app? Tanken om en farverig app, der adskiller sig fra andre må være lokkende for udviklerne. Valget er svært og med et ben i hver lejr, er jeg selv meget splittet, hvis jeg skulle kreere en app til min virksomhed. Man har på sin vis meget at leve op til, hvis man tilslutter sig den blå gruppe, som anvendes af store virksomheder, men derimod kan man formodentlig også indhente  billige point fra brugerne ved at være blå som de andre professionelle apps. 
Jeg må dog understrege, at det må være oplagt at følge den farve, som man har valgt at identificere sin virksomhed ud fra. Vær blå, hvis du i forvejen er blå. Vælg rød, hvis din virksomhed læner sig mere op af denne varme og meget runde farve. Følg din egen visuelle identitet, som du for længst har nedfældet for din virksomhed - men sørg nu for, at den holder. Skrigende gul er bare ikke et hit! 
Go blue - or go your own way.. It's your own choice!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar