fredag den 13. april 2012

Står der social media-ekspert i din signatur?

Er du stødt på en social media-ekspert? Eller er du måske en af dem, der endog kalder sig for social media-ekspert? Spørgsmålet fra mig er nu: 'jamen hvad bygger denne ekspert sådan en titel på'? Er det nok at have beskæftiget sig med en page på Facebook for at kunne klistre sådan en titel på sig? Eller derimod at have studeret og forsket omkring sociale medier på universitetet, og derfor kunne kalde sig for ekspert? Mit svar er: NEJ! Man kan have en massiv viden inden for et område, men selv at kalde sig for ekspert, - det kan man ikke! Lad nu andre give dig denne fine titel og fremhæv derimod dine kompetencer, når andre spørger til dine egenskaber.
Hvornår er man ekspert?
Jeg er stødt på mange kloge hoveder (især på Kforum), som selv fremhæver dem som eksperter inden for sociale medier, så snart at de har beskæftiget sig med det digitale og skal videregive deres erfaring til andre. Der opstår dog en form for problematik, når man selv klistrer sådan en titel på sig. Og hold da op, hvor har man meget at leve op til. EKSPERT... Så ved man jo ALT inden for det område. Man kunne jo lige så godt kalde sig for professor i sociale medier.
Mit råd til alle de mange dygtige og kompetente online kommunikationsmennesker er at lade andre om at tildele én sådan en fin titel. Pas på med selv at bruge den, da det hurtigt kan lyde hult og selvhøjtideligt.
Nogen vil så nu mene, at jeg tyer for meget til janteloven og ikke anerkender deres store arbejde, men det gør jeg skam. Meget endda.. Man skal dog blot vide 100%, hvad denne titel fører med sig, når man vil have den hængende på sig i signaturen.
Hvem er så eksperter?
Hvem ser du op til som social media-guru? Det er denne person, du kan kalde for en ekspert. Personligt synes jeg, at Mikael Lemberg er fantastisk inspirerende og virkelig forstår at kommunikere, hvordan man anvender Facebook. Hver dag giver han gode tips på sin page til, hvordan man bedst kommunikerer til sine fans. Han er nærmest tilgængelig på Facebook 24/7 og klar til at give et svar på vej til de mange admins rundt i det danske land. Han er en stor ekspert i Facebook for mig! MEN ikke i sociale medier.. Det ville jeg nu ikke hævde! Jeg hører ham jo sjældent udtale sig om fx Twitter eller LinkedIn.
Jeg har endnu ikke fundet eksperterne i Twitter, LinkedIn og Google+, men mon ikke de kommer på et tidspunkt. 
Find din korrekte titel, som passer til dine kompetencer. Så hellere overraske dine kunder, når du leverer arbejdet og lade dem give dig titlen.
Går vi derimod den anden vej rundt, så har du virkelig meget at leve op til fra starten!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar